Zakážte vstup Powerpointu na míting a otvorte dvere týmto nápadom

Jeff Bezos, zakladateľ a CEO americkej spoločnosti Amazon, zakázal používanie Powerpoint prezentácií počas stretnutí. Tvrdí, že odrážky na slajdoch zabíjajú inšpiráciu. Naopak, príbehy ju posilňujú. Už Aristoteles pred viac ako 2000 rokmi vedel, že ľudský mozog je nastavený na príbehy a odhalil 3 elementy, ktoré sú základom skvele odkomunikovaného príbehu: ethos, pathos a logos.

 

Ethos je o vyjadrení dôveryhodnosti. Dajte dôvod svojim poslucháčom uveriť tomu, čo hovoríte. Ja sa snažím získať u vás dôveru pri čítaní tohto článku tým, že som si 3 elementy nevymyslela len tak z brucha, ale odkazujem sa na Aristotela či jedného z najbohatších ľudí na svete, Jeff-a Bezos. Dôveryhodnosť môžete vyjadriť vlastnými skúsenosťami ako expert v danej téme alebo skúsenosťami človeka, na ktorého sa odkazujete.

 

Pathos je o prepojení emócií. Ľudia vás budú počúvať ak hovoríte o niečom, čo sa týka práve ich, v čom sa vedia nájsť. Hovorte príbeh tak, aby sa poslucháči vedeli vcítiť do jeho diania.

 

Logos predstavuje logiku. Presvedčte svojich poslucháčov (na základe podložených faktov, čísel a štatistík) podloženými faktami, číslami a štatistikami. Čísla a fakty nielenže pútajú pozornosť, ale aj pomáhajú poslucháčom pochopiť rozmer danej problematiky.

 

3 rady Jeff-a Bezosa:

(1) Storytelling: Využívajte silu príbehov bez použitia PPT s odrážkami, ,,povolené“ sú obrázky, na posilnenie vizualizácie príbehu. Žiaden text. Prečo si myslíte, že v súčasnosti sú Instagram, Snapchat či Facebook stories lídrom sociálnych médií? Ľudia radi rozprávajú príbehy a ešte radšej ich sledujú. Tipy na to, ako správne robiť storytelling si môžete prečítať v tomto článku

 

(2) Dve pizze pre jeden tím: Chcete prerozdeliť svojich zamestnancov do menších skupín, aby diskusia na mítingu bola efektívnejšia? Jeff Bezos tvrdí, že ideálna veľkosť tímu je taká, aby pre všetkých jeho členov stačili 2 pizze (5-7 ľudí v skupine). Majú tak možnosť mať väčšiu interakciu medzi sebou, čo zvyšuje mieru dôvery v tíme a jeho produktivitu. Psychológ a odborník na tímovú prácu J. Richard Hackman hovorí, že práve počet prepojení, ktoré členovia skupiny medzi sebou majú, hrá dôležitú úlohu pri efektívnej práci v tíme. Vypočítať si ju môžete na jednoduchom vzorci:

 

Čím väčšia skupina, tým je medzi jej členmi potrebných viac prepojení, čo spôsobí ťažšiu interakciu:

  • Tím vo veľkosti ,,2 pizze“, povedzme 6 ľudí -> to je 15 prepojení.
  • Tím s 12 členmi znamená 66 prepojení.
  • Väčší míting s 50 členmi by potreboval až 1225 prepojení medzi jednotlivcami.

 

Čo je teda efektívnejší spôsob?

Je zaujímavé, že väčšinou veľké skupiny majú viac sebavedomia v dosiahnutí cieľa na čas – ,,Veď nás je viac a platí viac hláv = viac nápadov.“ Čo však nezaručí, že proces bude rýchlejší alebo kvalitnejší. Dvojica ľudí postaví stavebnicu lego za 36 minút, pričom tímu 4 ľudí to trvá 52 minút – až o 44% dlhšie. Aj pri náročných projektoch, ktoré musia byť zrealizované v krátkom časovom rozsahu, máme tendenciu radšej pridať viac ľudí do tímu, aby to bolo urobené na čas. Pokiaľ je v tíme maximálny počet v rozsahu pravidla dvoch pizza, tak prepojenia medzi jednotlivcami budú ideálne. Odporúčam vám pozrieť si TedTalk od Mariano Sigmann a Dan Ariely a ich výskume o tom, ako môžu skupiny dospieť k dobrému rozhodnutiu.


 

(3) Začnite v tichu: V Amazone sa niektoré stretnutia nezačínajú diskusiou a rozhovormi, práve naopak – každý dostane 6 – stranový text písaný formou poviedky a počas mítingu je vyhradený čas práve na čítanie. Pri tejto rade ma napadlo, že by možno bolo efektívnejšie poslať tak dlhý text vopred pred stretnutím, aby prišli ľudia rovno na stretnutie ,,pripravení“ a ušetril by sa tak čas. Avšak Jeff-ov názor je, že ľudia majú tendenciu vyjadriť svoje myšlienky hneď po prečítaní strán – diskusie sú o to živšie a každý sa cíti zaangažovaný, pretože si čerstvo pamätá o čom text bol. A samozrejme, vďaka tomu, že sú všetci ,,nútení“ čítať prvých 30 minút na mítingu, Jeff tým zabezpečí, že text bude mať naozaj každý prečítaný a nikto nebude v miestnosti hrať mŕtvu rybu a tváriť sa, že text pred stretnutím prečítal, ale dnes si už bohužiaľ všetky detaily nepamätá… Napísať 6 – stranový text formou poviedky týkajúci sa témy vášho stretnutia nie je vždy jednoduché a môže trvať aj niekoľko dní až týždňov (jeho efekt ale stojí za to) – v tomto článku si viete prečítať, akú štruktúru využíva Amazon.

 

Kontaktujte nás a radi vám pomôžeme s nadizajnovaním vášho stretnutie tak, aby sa vaši ľudia cítili zaangažovaní a motivovaní.